در یک مجموعه یا سیستم صنعتی یا اقتصادی و یا هر سیستم دیگر که در دستیابی به اهداف معینی فعالیت دارند جهت نیل به اهداف سازمان به عوامل گوناگون نیاز دارد که عبارتند از : مدیریت، برنامه ریزی، تجهیزات مناسب کار، نیروی انسانی ماهر و کارآمد به همین صورت نیز برای برق رسانی به مشترکین نیاز به مدیریت، برنامه ریزی، تجهیزات مناسب است.

پستهای فشار قوی از تجهیزات و قسمتهای زیر تشکیل می شود .

ترانس قدرت، ترانس زمین و مصرف داخلی، سویچگرجبران کنندهای تون راکتیو، تاًسیسات جانبی الکتریکی، ساختمان کنترل، سایر تاًسیسات ساختمانی .

پست های برق دارای انواع مختلفی میباشند که عبارتند از: پستهای افزاینده، پستهای انتقال انرژی، پستهای سویچینگ، پست های کاهنده فوق توزیع، پستها با عایق هوا، پستها با عایق گازی

پست های برق از نظر عایقی و محل نصب به انواع مختلفی تقسیم میشوند: پستهای فشار قوی معمولی(Conventional)، پستهای فشار قوی گازی(Gas Insulated Substation-GIS)،پست‌های ترکیبی (Hybrid)، پستهای داخلی (Indoor Substation)، پستهای بیرونی (Outdoor Substation)

پستهای داخلی معمولی تا ولتاژ ۱۱۰ کیلو ولت ساخته می‌شود ولی استفاده از این پست‌ها تا ولتاژ ۳۳ کیلو ولت بیشتر رایج است. در این پست‌ها تجهیزات قدرت در داخل یک ساختمان نصب می‌گردند و از نظر ساختار و وضعیت فیزیکی تجهیزات میتوان به سه دسته پست باز، نیمه باز و بسته تقسیم بندی کرد. در  پست باز تجهیزات عمده که شامل کلیدهای قدرت و شینه بندی و ترانسهای اندازه‌گیری می‌باشد کاملاً، رونت می‌شود و جهت حفاظت افراد از نزدیک شدن به تجهیزات برق‌دار از صفحات مشبک فلزی به‌ عنوان محافظ استفاده می‌شود.

در پست نیمه باز فقط شینه بندی که عموماً، در بالاترین قسمت نصب میگردد، قابل رویت بوده و سایر تجهیزات تا ارتفاع دسترسی توسط دیوار یا مواد عایقی نسوز پوشانیده شده و دیده نمیشود، در پست‌های بسته کلیه قسمت‌های برق‌دار یعنی تمام تجهیزات و شینه‌بندی درون تابلو‌های فلزی که از همه طرف مسدود می‌باشد قرار دارند. پست‌های داخلی گازی تا ولتاژ بالاتر از ۸۰۰ کیلو ولت نیز ساخته می‌شود. از آنجائیکه کلیه تجهیزات درون کپسولهای گاز۶SF قرار دارند امکان تماس سهوی با قسمت‌های برق‌دار به‌ هیچ وجه وجود ندارد.

در پست‌های بیرونی کلیه تجهیزات در یک محوطه فضای باز که محدوده آن Switchyard نامیده می‌شود نصب می‌گردند. این پست‌ها عموماً برای ولتاژهای بالاتر از ۶۶ کیلو ولت ساخته می‌شوند. در چنین سطح ولتاژی بدلیل ازدیاد حجم تجهیزات و همچنین رعایت فاصله اطمینان قسمت‌های برق دار و نیز پائین آوردن هزینه تمام شده ساخت پست و ملاحظات فنی دیگر بطور عمده از پست‌های بیرونی استفاده  می‌گردد.

در پست‌های گازی کلیه تجهیزات قدرت درون کپسولهای محتوی گاز۶SF که قدرت عایقی آن تقریباً سه برابر هوا می‌باشد قرار می‌گیرند. به این ترتیب فاصله قسمت‌های برق‌دار با یکدیگر در درون کپسولهای پر از گاز به مراتب کمتر از فاصله‌های لازم در پستهای معمولی می‌باشد و در مجموع تجهیزات فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند.

پست‌های گازی تقریباً از سال ۱۹۶۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مهمترین مزایای پست گازی نسبت به پست معمولی عبارتند از:

فضای کمتر جهت نصب تأسیسات که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد یک پست معمولی در همان سطح ولتاژ می‌باشد.

چون کلیه تجهیزات درون کپسول‌های گاز قرار دارند آلودگی‌های محیطی روی آنها تأثیری ندارد و بنابراین به تمیز کاری و سرویسهای دوره‌ای نیازی نیست.

امکان تماس سهوی پرسنل با تجهیزات برق‌دار وجود ندارد.

نصب و بهره برداری از پست به علت آماده بودن کلیه تجهیزات درون کپسول‌های سبک وزن آلومنیومی، بسیار سریع انجام می‌شود.

از سیستم های اضطراری دیگر ایستگاه باتری ها می باشند. اهمیت باطری ها بحدی زیاد است که از آنها به عنوان قلب سیستم یا پست برق نام می برند و به همین جهت نگهداری و بهره برداری صحیح از باتری ها در پستهای برق  بسیار حائز اهمیت می باشد. نظر به اینکه رله ها و سیستم حفاظتی نیاز به تغذیه جریان DC دارند و این جریان در حالت عادی از طریق شارژر تامین می گردد. لذا زمانیکه به هرعللی شارژر از مدار خارج شود یا ایستگاه بدون برق گردد اگر باتری ها توانایی تامین برق DC مورد نیاز ایستگاه را نداشته باشند کل سیستم حفاظتی و مدارهای فرمان ایستگاه از کار می افتد واز این جهت سالم بودن و آماده بکار بودن باتری ها و هنچنین نگهداری از آ نها اهمیت فراوانی دارد.

 

 

نکته اساسی درباره تجهیزاتی که در پستهای بیرونی استفاده میشوند این است که کلیه تجهیزات بایستی در برابر شرایط مختلف آب و هوائی مناطق مقاوم باشند.

کلیه تجهیزات معمولاً در ارتفاعی نصب می‌شوند که قسمت زمین شده آنها(قسمتهای فلزی تجهیزات) از سطح تمام شده پست حداقل ۲۳۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد، به این ترتیب امکان تماس سهوی با  قسمت‌های تحت ولتاژ فشار قوی وجود ندارد. برای ایجاد این ارتفاع در پست بیرونی تجهیزات روی پایه‌ها یا اسکلت فلزی با ارتفاع مناسب در هوای آزاد نصب می گردند. برای انجام اتصالات و ارتباط بین تجهیزات و نیز شینه‌بندی از سیم رشته‌ای همانند خطوط انتقال یا لوله آلومنیومی استفاده می‌شود. بطور کلی پست‌های فشار قوی بگونه‌ای طراحی می‌گردند که موارد مهم زیر در آنها رعایت گردد:

انجام عملیات لازم مانند نظارت بر وضعیت پست، صدور فرمانهای قطع و وصل به کلیدهای قدرت، کنترل و حفاظت سیستم، نقل و انتقال لوازم و تجهیزات، توسعه و انجام تعمیرات دوره‌ای و سرویس تجهیزات براحتی امکان پذیر باشد. حداقل فواصل مجاز جهت قطعات و تجهیزات تحت ولتاژ با یکدیگر و با زمین مطابق جداول استاندارد رعایت شود. متصدیان پست از نظر برق گرفتگی در اثر تماس سهوی با قطعات تحت ولتاژ و یا پتانسیلهای ناشی از اتصال کوتاه زمین به خوبی حفاظت شده باشند. هزینه‌های تمام شده پست ضمن حفظ کیفیت تجهیزات، به حداقل مقدار خود برسد.

در ادامه پایان نامه ای با موضوع آشنایی کامل با پست برای شما عزیزان آماده کرده ایم که میتوانید آن را دانلود نمایید.

سرفصل های این پایان نامه:

فصل ۱-   صنعت برق

۱-۱-     تاریخچه صنعت برق در جهان

۱-۲-     تاریخچه صنعت برق در ایران

۱-۲-۱-  تجارت از ۱۶ سالگی

۱-۲-۲- رقابت صنعتی

۱-۳-     رقابت بر سر تصاحب برق

۱-۴-      معرفی ایستگاه KV400 چغادک

۱-۵-     شناسنامه ایستگاه ۴۰۰کیلو ولت چغادک

۱-۵-۱- تعداد ترانسها

۱-۵-۲- تعداد خطها

فصل ۲-    نقشه ها و استانداردها

۲-۱-     استاندارد

۲-۲-     استانداردهای وزارت نیرو

۲-۳-     علایم وکدگذاری در دیاگرام های شبکه برق

۲-۴-     شناسایی خطوط

۲-۵-     شناسایی اتصال خطوط

۲-۶-     شناسایی کابلها

۲-۷-      شناسایی شین ها

۲-۸-      شناسایی کلیدها

۲-۹-     شناسایی ترانسفورماتوهای قدرت

۲-۱۰-    مشخصات جریان الکتریکی

۲-۱۱-  چگالی جریان الکتریکی

۲-۱۲-    اشکال مختلف جریان الکتریکی

۲-۱۳-  اندازه گیری جریان الکتریکی

۲-۱۴-    مقاومت الکتریکی

۲-۱۵-  توان

۲-۱۵-۱-            ضریب توان

۲-۱۵-۲-           توان لحظه ای

۲-۱۵-۳-           توان موثر

۲-۱۵-۴-           توان غیر موثر

۲-۱۵-۵-           توان ظاهری

۲-۱۶-  نمودار مصرف بار ترانس ایستگاه ۴۰۰  چغادک

۲-۱۷-  انواع نقشه ها

۲-۱۷-۱-           نقشه های ساختمانی

۲-۱۷-۲-           نقشه های تاسیسات

۲-۱۷-۳-           نقشه های لی اوت(Layout)

۲-۱۷-۴-           نقشه های ارت

۲-۱۷-۵-           نقشه های الکتریکی

۲-۱۸-  خطوط انتقال

۲-۱۹-  روابط تجربی برای تعیین ولتاژ انتقال اقتصادی

۲-۲۰-  پایداری شبکه

۲-۲۱-  خطوط انتقال هوایی

۲-۲۲-    خطوط انتقال زمینی

۲-۲۳-    شبکه های فشار قوی عمومی

۲-۲۴-    فیدر  ۳۵

۲-۲۵-    خطوط نیرورسانی

۲-۲۶-  خط سرویس (در شبکه فشار ضعیف)

فصل ۳-      کلیات پست

۳-۱-      تعریف پست

۳-۲-      انواع پست

۳-۲-۱- براساس نوع وظیفه وهدف ساخت

۳-۲-۲- براساس نوع عایقی

۳-۲-۳-  معایب پستها با عایق گازی

۳-۲-۴-  بر اساس نوع محل نصب تجهیزات

۳-۳-      تقسیم بندی پستها

۳-۳-۱- از نظر عایقی

۳-۳-۲- از نظر محل نصب

۳-۴-      پستهای فشار قوی از نظر نوع عایق

۳-۴-۱- پستهای فشار قوی معمولی(Conventional)

۳-۴-۲- پستهای فشار قوی گازی(Gas Insulated Substation-GIS)

۳-۴-۳- پست‌های ترکیبی (Hybrid)

۳-۵-     پستهای برق از نظر محل نصب تجهیزات

۳-۵-۱-  پستهای داخلی (Indoor Substation)

۳-۵-۲- پستهای بیرونی (Outdoor Substation)

۳-۶-      پست‌های داخلی باز و نیمه باز

۳-۷-     پست‌های داخلی بسته

۳-۸-      پستهای گازی( داخلی و بیرونی )

۳-۹-      پستهای معمولی بیرونی

فصل ۴-     تجهیزات پست

۴-۱-      اجزاء تشکیل دهنده پست

۴-۲-     تغذیه DC ایستگاه

۴-۳-      تعریف شین

۴-۳-۱- انواع شین از نظر شکل ظاهری

۴-۴-      شین بندی

۴-۵-      عوامل موثردر نوع ترتیب وآرایش باسبار

۴-۶-     انواع شین بندی

۴-۶-۱- شین ساده

۴-۶-۲- شین مرکب یا چند تایی

۴-۷-     باسبارمرکب یا چند ثانی(دوبل)

۴-۷-۱- روش دو بریکری

۴-۷-۲- روش یک ونیم بریکری

۴-۸-     برقگیر

۴-۸-۱- نوع میله ای یا شاخه ای(جرقه ای)

۴-۸-۲- نوع سوپاپی

۴-۸-۳-  نوع اکسید روی

۴-۸-۴- برقگیر نوع لوله ای

۴-۸-۵- برقگیر قوس طولانی ( LFA )

۴-۹-     ترانس ولتاژ(PT)

۴-۹-۱- ترانس ولتاژ خازنی (CVT)

۴-۹-۲- ترانس جریان (CT)

۴-۱۰-    سکسیونر (کلید بدون بار)

۴-۱۰-۱-           سکسیونر تیغه ای

۴-۱۰-۲-           سکسیونر دورانی

۴-۱۰-۳-           سکسیونر قیچی ای

۴-۱۰-۴-           سکسیونر کشویی

۴-۱۱-  مکانیزم سکسیونر

۴-۱۲-  انتخاب سکسیونر از نظر نوع و مشخصات

۴-۱۳-  بریکرها(دژنکتورها)

۴-۱۳-۱-            استانداردهای کلید قدرت

۴-۱۳-۲-           انواع کلید های قدرت

۴-۱۳-۳-           کلید اکسپانزیون (آبی)

۴-۱۴-  جعبه زیر بریکر

۴-۱۵-  انواع مکانیزم قطع و وصل بریکر

۴-۱۵-۱-           فنری

۴-۱۵-۲-           هیدرولیک

۴-۱۵-۳-           پنوماتیک

۴-۱۶-  لاین تراپ و PLC (تله موج)

۴-۱۷-  سنکرونیزاسیون و المانهای تشکیل دهنده آن در پست ها

۴-۱۷-۱-           تعریف سنکرون کردن

۴-۱۷-۲-           شرایط سنکرون کردن

۴-۱۷-۳-           سنکروسکپ با عقربه گردان

۴-۱۸-    ترانسقورماتور قدرت

۴-۱۹-  ساختمان ترانسهای قدرت روغنی

۴-۲۰-    قسمتهای اصلی ترانسفورماتور

۴-۲۰-۱-            هسته

۴-۲۰-۲-           سیم پیچی های ترانس

۴-۲۰-۳-            تانک اصلی روغن

۴-۲۰-۴-            مقره ها ( بوشینگ ها )

۴-۲۰-۵-           سیستم های اندازه گیری و حفاظت ترانس

۴-۲۰-۶-           انواع تب چنجر ترانسفورماتورها

۴-۲۰-۷-           ترانسفورماتورهایی مجهز به سیستم اتوماتیک ولتاژ ( Avr = Automatic voltage regulation)

۴-۲۱-    ترمومترها

۴-۲۲-    نشان دهنده حرارت ورغن

۴-۲۳-    نشان دهنده سطح روغن

۴-۲۴-    رله بوخهولتز

۴-۲۴-۱-           محدودیت های رله بوخهولتز

۴-۲۴-۲-            سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری ( شیر فشار شکن )

۴-۲۴-۳-           رادیاتور یا مبدل حرارتی

۴-۲۴-۴-            پمپ و فن ها

۴-۲۴-۵-           قطع و وصل ترانسفورماتورهای قدرت

فصل ۵-    حفاظت

۵-۱-     حفاظت

۵-۲-     انواع حفاظت

۵-۲-۱- حفاظت مکانیکی

۵-۲-۲- حفاظت الکتریکی

۵-۳-      انواع رله حفاظتی از نظر اتصال به شبکه

۵-۳-۱- رله ولتمتری

۵-۳-۲- رله جریان زیاد

۵-۳-۳- رله دیستانس

۵-۳-۴- رله دیفرنسیال

فصل ۶-    ضمائم      

۶-۱-     اینترلاک

۶-۲-     تست رله

۶-۲-۱- رله جریان زیاد

۶-۲-۲- رله دیستانس و ارت فالت و دیفرنسیال

۶-۲-۳- رله افت ولتاژ و ازدیاد ولتاژ

۶-۳-     تست روغن

۶-۳-۱- نحوه تست قدرت عایق روغنی

 ...

دانلود مستقیم :     آشنایی کامل با پست برق

دانلود کمکی  :      آشنایی کامل با پست برق

رمز عبور فایل : www.wikipower.ir

حجم : ۲٫۱۵ MB

منبع: سايت ويكي پاور

 

تعريف پست، انواع و اجزاي آن

پست محلی است که تجهیزات انتقال انرژی در آن نصب و تبدیل ولتاژ انجام می شود و با استفاده از کلید ها امکان انجام مانور فراهم می شود در واقع کار اصلی پست مبدل ولتاژ یا عمل سویچینگ بوده که در بسیاری از پستها ترکیب دو حالت فوق دیده می شود.
در خطوط انتقال DC چون تلفات ناشی از افت ولتاژ ندارد و تلفات توان انتقالی بسیار پایین بوده و در پایداری شبکه قدرت نقش مهمّی دارند لزا اخیرا این پستها مورد توجه قرار دارند. از این پستها بیشتر در ولتاژهای بالا (800 کیلو ولت و بالاتر) و در خطوط  طولانی به علت پایین بودن تلفات انتقال استفاده می شود.
در شبکهای انتقال DC در صورت استفاده از نول زمین می توان انرژی الکتریکی را توسط یک سیم به مصرف کننده انتقال داد.

انواع پست:
پستها را می توان از نظر نوع  وظیفه,هدف,محل نصب,نوع عایقی, به انواع مختلفی تقسیم کرد.

- براساس نوع وظیفه و هدف ساخت:
پستهای افزاینده , پستهای انتقال انرژی , پستهای سویچینگ و کاهنده فوق توزیع .
- براساس نوع عایقی:
پستها با عایق هوا, پستها با عایق گازی( که دارای مزایای زیراست:
پایین بودن مرکز ثقل تجهیزات در نتیجه مقاوم بودن در مقابله زلزله,
کاهش حجم, ضریب ایمنی بسیار بالا با توجه به اینکه همه قسمت های برق دار و کنتاکت ها در محفظه گاز SF6 امکان آتش سوزی ندارد,
پایین بودن هزینه نگهداری با توجه به نیاز تعمیرات کم تر, استفاده در
مناطق بسیار آلوده و مرطوب و مرتفع.
معایب پستها با عایق گازی :
گرانی سیستم و گرانی گاز SF6 , نیاز به تخصص خاص برای نصب و تعمیرات,مشکلات حمل و نقل و آب بندی سیستم.)

ـــ بر اساس نوع محل نصب تجهیزات :
نصب تجهیزات در فضای باز , نصب تجهیزات در فضای سرپوشیده .
معمولاف پستها را از 33 کیلو ولت به بالا به صورت فضای باز ساخته
وپستهای عایق گازی را چون فضای کمی دارند سرپوشیده خواهند ساخت.

 اجزای تشکيل دهنده پست :
پستهای فشار قوی از تجهیزات و قسمتهای زیر تشکیل می شود :
  ترانس قدرت , ترانس زمین و مصرف داخلی , سویچگر ,
  جبران کنندهای توان راکتیو , تاسیسات جانبی الکتریکی  ,
  ساختمان کنترل , سایر تاسیسات ساختمانی .

ـ ترانس زمین:
از این ترانس در جاهایی که نقطه اتصال زمین (نوترال) در دسترس
نمی باشد که برای ایجاد نقطه نوترال از ترانس زمین استفاده میشود .
نوع اتصال در این ترانس به صورت زیگزاگ Zn  است .
این ترانس دارای سه سیم پیچ می باشد که سیم پیچ هر فاز به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و انتهای نصف سیم پیچ ستون اوٌل با نصف سیم پیچ ستون دوٌم در جهت عکس سری می باشد . 

ـ ترانس مصرف داخلی:
از ترانس مصرف داخلی  برای  تغذیه  مصارف داخلی  پست استفاده می شود .تغذیه ترانس مصرف داخلی شامل قسمتهای زیر است :
تغذیه موتور پمپ تپ چنجر , تغذیه بریکرهای Kv20  , تغذیه فن و
سیستم خنک کننده , شارژ باتری ها , مصارف روشنایی , تهویه ها .
نوع اتصال سیم پیچ ها به صورت مثلث – ستاره با ویکتورکروپ
(نوع اتصال بندی) DYn11   می باشد .

ـ ترانس سویچگر:

تشکیل شده از مجموعه ای از تجهیزات که  فیدرهای مختلف را به
باسبار و یا باسبار ها را در نقاط  مختلف به یکدیگر با ولتاژ معینی
ارتباط می دهند .در پستهای مبدل ولتاژ ممکن است از دو یا سه سویچگر با ولتاژهای مختلف استفاده شود .

تجهیزات سویچگر:

باسبار:
 که خود تشکیل شده از مقره ها , کلمپها , اتصالات و هادیهای باسبار که به شکل سیم یا لوله توخالی و غیره است .
 بریکر , سکسیونر , ترانسفورماتورهای اندازه گیری و حفاظتی, تجهیزات مربوط به سیستم ارتباطی , وسایل کوپلاژ مخابراتی(که شامل :  موج گیر ,  خازن کوپلاژ ,  دستگاه تطبیق امپدانس است )

برقگیر: 
که برای حفاظت در برابر اضافه ولتاژ و برخورد صاعقه به خطوط
است که در انواع  میله ای , لوله ای , آرماتور , جرقه ای و مقاوتهای
غیرخطی است .

ـ جبران کنندههای توان راکتیو:

جبران کننده ها شامل خازن وراکتورهای موازی می باشندکه به صورت اتصال ستاره در مدار قرار دارند و نیاز به فیدر جهت اتصال به باسبار می باشند که گاهی اوقات راکتورها در انتهای خطوط انتقال نیز نصب می شوند .

انواع راکتور ازنظر شکل عایقی :
راکتور با عایق بندی هوا , راکتور با عایق بندی روغنی .

انواع نصب راکتور سری :
راکتورسری با ژنراتور, راکتورسری باباسبار, راکتورسری با فیدرهای خروجی, راکتورسری بافیدرهای خروجی به صورت گروهی.


ـ ساختمان کنترل:

کلیه دستگاه های اندازه گیری پارامترها, وسایل حفاظت وکنترل تجهیزات ازطریق کابلها از محوطه بیرونی پست به داخل ساختمان کنترل ارتباط می یابد همچنین سیستمهای تغذیه جریان متناوب و مستقیم (AC,DC) در داخل ساختمان کنترل قراردارند,این ساختمان اداری تاسیسات مورد نیاز جهت کار اپراتور می باشد که قسمت های زیر را دارا می باشد :
اتاق فرمان , فیدر خانه , باطری خانه , اتاق سیستم های توزیع برق
(AC,DC) , اتاق ارتباطات , دفتر , انبار و ...

باطری خانه:

جهت تامین برقDC برای مصارف تغذیه رله های حفاظتی, موتورهای
شارژ فنر و... مکانیزم های فرمان و روشنایی اضطراری و... نیاز به
باطری خانه دارند که در اطاقکی تعدادی باطری با هم سری می شوند و  در دو مجموعه معمولاً 48 و110ولتی قرارمی گیرد و هر مجموعه با یک دستگاه باطری شارژ کوپل می شوند .

اسامي ايستگاهها:

 
اسامي ايستگاهها كه در طرحها و فرمها و دياگرامها عملياتي بكار برده مي*شوند.
شامل اصطلاح، نوع و يا مخفف نام هايي است كه توسط واحد مركزي وزارت نيرو مطابق با استاندارد تعيين و تصويب شده است.
مركز ديسپاچينگ ملي در نقشه*هايي كه از شبكه برق ارائه مي*دهد مقررات تصويب شده*اي را بكار مي*برد كه در واقع مقررات استاندارد شده وزارت نيرو مي*باشند. مقررات فوق* شامل علائمي است كه براي مشخص كردن واحدهاي توليدي ـ ترانسفورماتورها ـ كليدها ـ و ساير تجهيزات ايستگاهها استفاده مي*شود. همچنين طبق قرار دادهاي فوق علائم مشخصه جهت شناسائي ولتاژ خط شماره خطوط سطح مقطع آنها و رسم خط بكار مي*رود در زير عمده مقررات و قراردادهاي نقشه خواني جهت نقشه*هاي شبكه برق كشور ملاحظه مي*شود:
GORGAN.TRANSFORMER.STATION(GORGAN.T. S)

مشخصات ايستگاهها:هر ايستگاهي توسط يك علامت مخصوص به خود مشخص مي*شود و اين علامت معمولاً اولين حرف نام ايستگاه مي*باشد. مثلاً حرف A مشخص ايستگاه اراك.
علامت شناسايي ايستگاه هميشه جلوي تمام تجهيزات و ايستگاههايي كه در نقشه عملياتي نشان داده شده نوشته مي*شود و بدين ترتيب علامت مشخصه تجهيزات و دستگاههاي دو ايستگاه مجاور هيچگونه تشابهي نخواهد داشت.
براي مثال شماره كليدهاي دو طرف خط AL833 (خط 23 اراك لابن) در اراك A 8332 و در لابون L8332 مي*باشد.

شناسايي خطوط و كابلهاي و اتصالات خطوط:براي شناسايي خطوط هر خط علامت شناسايي ايستگاههاي مربوط به آن را ذكر كرده و بدنبال آن سه رقم نوشته شود. رقم اول نشان دهنده ولتاژ دو رقم بعدي شماره خط را مشخص مي*سازد
مثلاً همدان سنندج NJ813 علامت شناسايي ايستگاه همدان (N) و ايستگاه سنندج (J) عدد 8 نشاندهنده ولتاژ 230 كيلو ولت و عدد 13 شماره خط مي*باشد.
خطوط انشعابي نيز توسط علامت شناسايي ايستگاههايي كه از آن، منشعب مي*شود مشخص خواهد شد ارقام زير نشاندهنده نوع ولتاژ ايستگاهها و تجهيزات و خطوط بوده كه در كد گذاري به عنوان اولين رقم بكار مي*رود.
شماره نوع ولتاژ بر حسب كيلو ولت
0 6/0 و پايين تر و نقاط صفر
1 6/0 تا 3/6 كيلو ولت
2 3/3 تا 3/6 كيلو ولت
3 3/6 تا 15 كيلو ولت
4 15 تا 20 كيلو ولت
5 20 تا 33 كيلو ولت
6 33 تا 66 كيلو ولت
7 66 تا 132 كيلو ولت
8 132 تا 230 كيلو ولت


علائم شناسايي ايستگاهها
حرف زير به عنوان علائم شناسايي (كد) قطعات و دستگاههاي مختلف انتخاب و در شماره گذاري بكار رفته*اند.
كندانسور ـ كمپاناتور condenser . compensator
فيدر ـ خط تغذيه F. Feeder
ژنراتور G. Genrator
جمپرها ـ كليد و اتصالات J . Junction and switching
خط L . Line
سيم خنثي ـ سيم صفر N. Neutral
رگلاتور ـ راكتور ـ مقاومت R . Regulator . Reactor . Resistor
شنت ـ باي پاس S . Shant . By pass
ترانسفورماتور ـ تپ چنجر T . Transpormer - Tapchanger
كابل Ca.Cable
خازن كوپلاتور CC. Cupling capacitor
ترانس ولتاژ P . T. Potantial trans pormer
ترانس ولتاژ زمين C. V. T. Capacitor. Volt. Trans
ترانس زمين G T. Grounding. Trans
برقگير L . A. Littaing . Arrester
ترانس مصرف داخلي S . S- Station serrice .Trans


شينه ها:
شينه*ها توسط يك عدد دو رقمي مشخص مي*شوند كه اولين رقم نشان دهنده، شينه و دومين رقم نشان دهنده تعداد شينه*ها است مثلاً 81شماره اولين شينه 230 كيلو ولت.
هر گاه در ايستگاهي بيش از يك قطعه شينه وجود داشته باشد براي تشخيص هر قطعه از ديگران به آنها شماره*هاي متوالي مي*دهيم مثلاً: 81 و 82 و 83 و 91 و 92 و 93.
معمولاً شينه*هاي اصلي با عدد فرد و شينه*هاي فرعي با عدد زوج شماره گذاري مي*شود.

كليدها (دژنكتورها ـ سكسيونرها)
كليه كليدها شامل انواع دژنكتور*هاي گاري ـ روغني ـ هوايي ـ انواع سكسيونرها ـ فيوزها و ساير وسايل قطع و وصل توسط يك عدد چهار رقمي (در حالت خاص براي كليدهاي غير قابل كنترل از دور باريك عدد 5 رقمي شماره*گذاري مي*شوند.)
اولين رقم نشان دهنده ولتاژ كليد ارقام دوم و سوم مشخص كننده نوع و شماره دستگاهي است كه دژنكتور به آن اتصال دارد. مطابق جدول زير
شماره دستگاه (وسائل)
00 تا 39 خطوط (40 خط در هر ايستگاه)
40 تا 59 ترانسفورماتورها ـ راكتورها ـ خازنها (20 ترانس در هر ايستگاه)
60 تا79 ژنراتور (20 ژنراتور در هر نيروگاه)
80 تا 99 متفرقه در جاهايي*كه دژنكتور يا كليد به طور مشخص به دستگاهي اتصال نداشته مثل كليد*هاي كوپلاژ و غيره.
رقم چهارم مطابق جدول زير نشان دهنده نوع و عمل كليدهاي مي*باشد.
شماره محل يا عمل كليد
1 سكسيونرها انتخاب كننده اولين شينه
2 كليد قدرت (دژنكتور)
3 سكسيونر خط
4 سكسيونر انتخاب كننده دومين شينه
5 سكسيونر باي پاس
6 سكسيونر ترانس و يا فيوز
7 سكسيونر قطع ژنراتور
8 كليد متفرقه
9 سكسيونر زمين
10 سكسيونر جدا كننده دومين شينه (باس شكن)
و يا اطراف شينه دژنكتورهايي كه باي پاس دارند.
و سكسيونرهاي طرفين دژنكتور كوپلاژ با ارقام 1 و 4 مشخص مي*شود براي مشخص كردن سكسيونرهاي زمين روي شينه پس از شماره ولتاژ عدد 8 بعد شماره ترتيبي شينه و سپس عدد 9 را قرار مي*دهيم مثلاً شماره سكسيونر روي شينه
83 :
به طور مثال: 8839


ترانسفورماتورهاي قدرت:
ترانسفورماتورهاي قدرت را با حرف مشخص شده و به دنبال آن با توجه به تعداد ترانسهاي ايستگاه يكي از ارقام 1 تا 19 به طور متوالي قرار مي*گيرد اگر ايستگاهي فقط يك ترانس داشته باشد آنرا T نمايش مي*دهند
ترانسفورماتورهاي مصرف داخلي T1 , T2 , T3
ترانسفورماتورهاي مصرف داخلي SS مشخص شده و بدنبال آن مانند ترانسهاي قدرت با توجه به تعداد آنها از ارقام 1 تا 19 قرار مي*گيرد.
ترانسفورماتورهاي ولتاژ P.T
ترانسفورماتورهاي ولتاژ با حرف CVT . VT , PT
مشخص2 شده و بدنبال شماره شينه، خط و يا دستگاهي كه ترانس ولتاژ به آن متصل است قرار مي*گيرند.
831 P.T , 81P.T , T, P. T
اگر به دستگاهي يا شينه*اي بيش از يك ترانس ولتاژ وصل شده باشد به ترتيب شماره*هاي 1 و 2 و 3 بعد از ترانس ولتاژ قرار مي*گيرد.
T1P.T1 , T1PT2
ترانسفورماتورهاي جريان:
ترانسفورماتورهاي جريان با حرف CT مشخص شده و بدنبال شماره شينه يا خط و يا دستگاهي كه به آن متصل شده قرار مي*گيرد.
841 C. T , 81 C.T , T1C.T1
اگر به دستگاهي بيش از يك ترانس جريان وصل شده باشد به ترتيب شماره 1 و 2 و 3 بعد از ترانس جريان قرار مي*گيرد:
T1CT1 , T1CT2 , T1 CT3
ترانسفورماتورهاي زمين:
ترانسفورماتورهاي زمين با حرف GT يا ET مشخص شده و به دنبال آن به ترتيب 1 و 2 و 3 قرار مي*گيرد.
GT1 , GT2 , GT3
در صورتي كه پستي فقط يك ترانس زميني داشته باشد باGT1 مشخص مي*شود.
راكتورها
با حرف R مشخص شده و بدنبال آن يكي از ارقام 1 تا 19 قرار مي*گيرد.
مثل R1 , R2 , R3
براي راكتورهاي خط حرف R پس از شماره خط قرار مي*گيرد
خازنها:
خازنها يك حرف SC مشخص شده و بدنبال آن يكي از ارقام 1 تا 19 قرار مي*گيرد.
مثل: SC1 , SC2 , SC3
خطوط ولتاژ كم:
خطوط منشعب از ترانسفورماتورهاي ولتاژ و مصرف داخلي با حرف F مشخص شده و بعد از نام دستگاهي كه خط از آن منشعب شده قرار مي*گيرد.
مثل: PT1F
برق*گيرها: با حرف (L. A) مشخص شده و بعد از شماره دستگاه خطي كه بدان تعلق دارد قرار مي*گيرد. T1LA , K835 LA
و چنانچه بيش از يك برقگير براي دستگاهي نصيب شده باشد توالي اعداد رعايت مي*شود. اختصارات در صنعت برق MCM , AWG اندازه*ها ديما در استاندارد آمريكا هستند (American wire guage)awg(mille cicular mil)MCM براي مقاطع بيش از mm268/126
يك CM سطح مقطع دايره*اي است به قطر 001/0 اينچ

 

 

 

Current Transformer

 

CT**Current Transformer*
CT = دستگاهی ترانسفورماتوری است که جریان الکتریکی را از نسبتی به نسبت دیگر تبدیل می کند.

رنج اولیه Ct ها:
2000A-1500A-1250A-1200A-1000A-800A-750A-600A-500A-400A-300A-25 0A-200A-150A-100A-75A-50A-25A

رنج ثانویه CT ها:
1A-5A

[img:4efde67c2b]http://i2.tinypic.com/4osh2qg.jpg[/img:4efde67c2b]

انواع ترانس جریان از نظر ساختمانی :
1- CT های هسته بالا – (Tank Type)

2- CT های هسته پایین (TAPCORE)

3- نوع بوشینگی (Bushiny Type)

4- نوع شمشی

5- نوع حلقوی
6- نوع قالبی یا رزینی (Castin Resine)

ترانس های جریان از نظر هسته به دو نوع تقسیم می شوند :

1- ترانس های جریان با هسته اندازه گیری

2- ترانس های جریان با هسته حفاظتی


1- ترانس های جریان با هسته اندازه گیری وظیفه دارند که در حدود جریان نامی و عادی شبکه از دقت لازم برخوردار باشند. و این نوع هسته ها باید در جریان های اتصالی کوتاه به اشباع رفته و مانع از ازدیاد جریان در ثانویه و در نتیجه مانع سوختن و صدمه دیدن دستگاه های اندازه گیری در طرف ثانویه شوند.

2- ترانس های جریان با هسته حفاظتی :

باید در جریانهای اتصال کوتاه هم بتوانند دقت لازم را داشته و دیرتر به اشباع رفته تا بتوانند متناسب با افزایش جریان در اولیه ، آن را در ثانویه ظاهر کرده و با تشخیص این اضافه جریان در ثانویه توسط رله های حفاظتی فرمان قطع یا تریپ به کلیدهای مربوطه داده تا قسمتهای اتصالی شده و معیوب از شبکه جدا شوند.

قدرت نامی ترانس جریان:

قدرت اسمی ترانس جریان مساوی حاصل ضرب جریان ثانویه اسمی و افت ولتاژ مدار خارجی ثانویه حاصل از این جریان می باشد. مقادیر استاندارد قدرت های اسمی عبارتند از :

2.5 – 5 – 10 – 15 – 30 VA

کلاس دقت ترانس های جریان:

میزان خطای CT ها با توجه کلاس دقت آنها مشخص می گردد. کلاس دقت CT برای هسته اندازه گیری و حفاظتی به دو صورت مختلف بیان می گردد. برای هسته اندازه گیری درصد خطای جریان را در جریان نامی ارائه می کنند.

مثلاً کلاس دقت CL=0.5 یعنی 5/0 % خطا در جریان نامی CT های اندازه گیری را معمولا در کلاس دقت های 1/0 – 2/0 – 5/0 – 1 -3 – 5 – مشخص می کنند و در کاتولوگ ها و نیم پلیت تجهیزات به صورت 2/0:cl 5/1200 c.t: مشخص می گردد . در ضمن باید توجه داشت اگر بر روی نیم پلیت ها 800c نوشنه شود یعنی ولتاژ اتصال کوتاه اگر از 800 ولت بالاتر رود ct به حالت اشباع خواهد رفت .

برای هسته های حفاظتی درصد خطای جریان رابرای چند برابر جریان نامی بصورت XPY بیان می کنند . %X خطادر Y برابر جریان نامی مثلا 10 P 5 یعنی 5% خطا در 10 برابر جریان نا می که CT های حفاظتی بر اساس استاندارد IEC بصورتP 5 P 10 می باشند ( 30 P 5 و 20 P 5 و10 P 5 )و (20 P 10و 10 P 10).

توجه : در هنگام کار با ترانس جریان ( CT ) وبا هماهنگی که جریان از اولیه آن می گذرد باید ثانویه آن اتصال کوتاه گردد . در غیر این صورت به علت القاء ولتاژهای زیاد و خطرناک در ثانویه CT امکان صدمه دیدن و یا ترکیدن CT وجود دارد .

CT ها دارای دو نوع خطا می باشند :

1- خطای نسبت تبدیل RAT IO =KIS-IP/IP

2-خطای زاویه : PHASE DISPLUCEMENT: اختلاف زاویه و ثانویه CT ‌ با رعایت نسبت تبدیل خطای زاویه است .

3- CT های حفاظتی دارای خطای ترکیبی می باشند . مثلا خطای ترکیبی CT نوع 20P 5 برابر5%است.

4- CT های حفاظتی دارای خطای ALF می باشند. ( ACURRACY LIMIT FUCTER) یعنی تاچند برابر جریان نامی CT نباید خطای CT از حد گارانتی تجاوز کند مثلا خطای ALF در CT 20 p 5 برابر 20 می باشند .



انواع ترانس جریان از نظر ساختمانی:
ترانس جریان با هسته بالا :

در این ترانس مسیر طی شده توسط سیم پیچ اولیه در داخل ترانس اتصال کوتاه ترین مسیر بوده و طرح آن بهترتیبی است که سیم پیچ ثانویه با کمترین فاصله هوای دور تا دور هسته را که بصورت حلقه می باشد پیچیده شده و هادی اولیه از وسط این حلقه عبور می کند و این دو سیم پیچ با عایق بندی مناسبی از هم ایزوله می باشند .

به منظور جلوگیری از انقباض و انبساط روغن در اثر تغییرات درجه حرارت ناشی از تغییرات بار شبکه از گاز نیتروژن یا دیافراگم ارتجاعی با لاستیکی در بالای CT استفاده می شود .

ترانس های جریان هسته پایین یا TANK TYPE))

دراین نوع ترانس هادی اولیه U شکل درون بوشینگ قرار گرفته که عایق بندی کاغذ و روغن روی سیم پیچ اولیه بوده و آن را از سیم پیچ ثانویه که با حداقل فاصله هوای روی هسته پیچیده شده ایزوله می نماید و فاصله بین این دو سیم پیج نیز با روغن پر شده است .

به منظور انقباض و انبساط روغن در اثر تغییرات بار شبکه از بالشتک های ارتجاعی لاستیکی ( دیافراگم ارتجاعی )‌ یا گاز نیتروژن استفاده می گردد .

CT های نوع بوشینگی :

در نوع بوشینگی هسته و سیم پیچ ثانویه در داخل بوشینگ (ترانس- کلید – راکتورها )قرار داشته و از هادی که داخل بوشینگ است بعنوان سیم پیچ اولیه ترانس جریان استفاده می گردد . از CT های نوع بوشینگی دردستگاه هایی نظیر کلید های فشار قوی از نوع DETUNK TYPE و یا بوشینگ راکتور ها به منظور صرفه جویی در هزینه های ساخت استفاده می شود .



ترانس جریان نوع قالبی یا رزینی:

از این نوعCT ها بیشتر در مناطق گرمسیری و به منظور جلو گیری از نفوذ رطوبت و گرد و خاک به داخل CT ‌ استفاده می شودو تا سطح ولتاژ 63 کیلو ولت و جریان 1200 آمپر بیشتر طراحی نشده اند.

نسبت تبدیل و روشن های تغییر نسبت تبدیل ترانس جریان ها:

از آنجایی که در تمام اوقات از خطوط انتقال بار نامی کشیده نمی شود بنابراین لازم است که نسبت تبدیل ترانس جریان که به ازاء عبور جریان نامی از خط انتخاب کرده ایم تغییر بدهیم تاد قت اندازه گیری بیشتر شود و همچنین از تنوع رنج ساخت و خرید CT کاسته شود .

 

 

 


.